Yirminci yüzyılın en etkili
kişilerinden olan Walt Disney, kurduğu şirket ile popüler kültürde bir
hegemonya kurmuştur. Yapımına 1934 yılında başladığı ve 1937 yılında tamamladığı
ilk uzun metrajlı canlandırma filmi Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler filmiyle
başlayan serüveninde Disney, özellikle Avrupa klasik peri masallarını çocuk ve
yetişkinlerden oluşan izlerkitlesine “görünürde” cinsellik, şiddet, ırkçılık
vb. içerikten arındırarak ve “yeniden yorumlayarak” sunmuş ve bu şekilde “itibar”
kazanmıştır. Disney’in eleştirilerin merkezinde olmasının nedeni, orijinal kaynakların
yeniden yorumlanması değil, Disney filmlerinin “aile eğlencesi” görünümünde başat
ideolojiyi empoze etmesidir. Walt Disney’in HUAC (The House of Un-American
Acitivities Committee-Amerika Karşıtı Faaliyetler Komitesi) ve MPAPAI (The
Motion Picture Alliance for the Preservation of American Ideals-Amerikan
Değerlerini Koruma Sinema Birliği) üyeliği, Disney’in temelde muhafazakar ve
Amerikan ideallerine bağlı şiddetli bir anti-komünist inanca sahip olduğunun da
bir işaretidir. Disney, sınıf mücadelesini reddederek neredeyse tüm ürünlerinde
doğuştan kazanılan hakları ve monarşik düzenleri olumlar. Aşağı sınıftan
olanlar genelde olumsuz stereotiplerle gösterilir ve bu tipler mevcut
statükolarını sorgulamaz ve hatta olumlarlar. 1934’ten, sansür sisteminin
kaldırılarak yeni bir puanlama sisteminin getirildiği 1968 yılına değin birçok
animatör ve şirket, komünist/solcu “şaibeli” geçmişleri nedeniyle baskı altına alınırken,
Disney, özellikle İkinci Dünya Savaşı öncesi ve savaş sırasında, gerekse savaş
dönemi ve sonrasında Amerikan Hükümeti tarafından sipariş edilen propoganda
filmleri ile gerekse İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra yaşanan “bebek patlaması”
ile alım gücü yüksek bir izleyici kitlesine erişme şansı bulmuş ve bu dönemde
çok hızlı bir büyüme gerçekleştirmiştir. Disney, kitlelere erişmede temel
olarak üç merkezli bir strateji izlemiştir. Disney’i bu stratejiyi izlemeye
iten nedenlerden biri 1941 yılında stüdyo çalışanlarının grevidir. Bu grev
nedeniyle zor anlar yaşayan Walt Disney, temelde yeni bir gelir kaynağı
yaratarak risklerini azaltmak için Disneyland projesini oluşturmuştur. “Grevlerin
ardından Disney’den ayrılan bir grup UPA (United Productions of America)’yı
kurar ve bu yaratıcı ekibin kurduğu oluşum kısa sürede canlandırma sinemasına
yeni soluk getirir”.
Yıllar sonra benzer şekilde
Disney’in CEO’su olan Katzenberg’in şirketten ayrılarak Dreamworks şirketine
geçmesi ve Shrek gibi canlandırma sinema tarihinin en başarılı filmlerinden
birini yaratarak şirketi Disney’in en ciddi rakibi haline getirmesi de dikkate
değerdir. Doğrudan ya da içinden kopmalarla canlandırma film endüstrisini
yönlendiren Disney, öncelikle aileleri çekecek, hırsız ve dolandırıcılardan
arındırılmış, “steril” bir eğlence parkı olan Disneyland’ı yaratmıştır. Öte
yandan televizyonda Micky Mouse Club gibi özel yapımlarla okul sonrasında
çocukları hedeflemiş ve ailelere yönelik doğa ve aksiyon filmleri üretmiştir. Filmlerinde
ve televizyonda Disneyland’ı pazarlamış, Disneyland’da hem televizyonu ve
sinemayı destekleyen bir pazarlama stratejisi izlemiş, adeta insanların hayal
dünyaları televizyon, sinema ve “eğlence” parkı üçgeninde tahakküm altına alınmıştır. Disneyland,
televizyon ve sinemanın yarattığı sanal gerçekliği simülasyonla bir “hiper
gerçek”liğe dönüştürür. Disneyland’ın dünyasında çocuklar ve zamanında Disney
ürünlerine çocukluklarından aşina yetişkinler Miki Fare’ye dokunabilir, Donald
Duck ile sohbet edebilir, o büyülü masal dünyasının içinde gerçekten bile daha
gerçek bir masalı yaşayabilirler. 1950 yılına değin geniş bir canlandırma film
koleksiyonuna sahip olan Disney, bu tarihte ana stratejisini belirlemiştir.
Disney canlandırma filmlerini ortalama her yedi yıllık dönemde yeniden piyasaya
sürerek, yaşları 3 ile 10 arasında olan her çocuğun Disney kahramanlarıyla
aşinalığını garanti altına almış ve böylelikle Miki Fare 1948 ve Vak Vak
Amca’da 1958 yılından beri üretilmediği halde tüm çocuk ve yetişkinler onları
seyretme “şansı”nı bulmaktadır. Öyle ki bugün gözlerimizi kapattığımızda 7’den
70’e hepimizin bilinçaltına işlenmiş Cinderella imajının, değiştirilemez
şekilde aslında Disney tasarımı “tamamıyla Amerikan beyaz kız” arketipi olduğu
görülür.
Günümüzde Walt Disney Pictures,
medyada A.B.D.’nin en büyük ikinci büyük holdingi olup ABC televizyon
şirketlerini, ESPN, Disney Channel, SOAPnet, gibi kablo kanallarını, 277 radyo
istasyonunu, müzik şirketi ve kitap yayınevini, Touchstone, Miramax, Walt
Disney Pictures film şirketlerini, Pixar Animation Studio, Marvel Entertainment
gibi A.B.D.’nin ve genellikle dünyanın en büyük eğlence şirketlerinin de
sahibidir.
Amerikan Film Enstitüsü tarafından
yapılan tüm zamanların en iyi 10 canlandırma filmi arasında ise Disney dışında
yalnızca Dreamworks yapımı Shrek yer alır (AFI's 10 Top 10, 2012). Shrek’in
kahramanlarını “ti”ye aldığı kahramanlarla aynı listede olması ironiktir.
1986-2005 yılları arasında
A.B.D.’nin film ve video ürünleri ihracaatının 1,91 Milyar Dolardan 10,4 Milyar
Dolara (%444) yükseldiği, eğlence
sektörünün son yıllarda nasıl bir büyüme eğiliminde olduğunu ve ekonomik boyutunu
göstermek açısından önemlidir.
Kaynakça
Adorno, Theodor W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden
Düşünürken. Çev.Bülent O. Doğan. İstanbul: Cogito. 36.
Akın, Haydar (2001). Ortaçağ Avrupa’sında Cadılar ve Cadı Avı.
Ankara: Dost Kitabevi.
Althusser, Luis (1994). İdeoloji ve
Devletin İdeoloji Aygıtları. Çev..Yusuf Alp, Mahmut Özışık. İstanbul: İletişim.
Aydın, Oya
Şakı (2010). Canlandırma Sinemasında Tür Sorunu. İstanbul Ticaret Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi. 9(17)
Best, Joel ve Lowney, S.Kathleen
(2009). The Disadvantage of a Good Reputation. Disney as a Target for Social
Problems Claims. The sociological quarterely. 50. 431-449.
Blue, Adrianne (2000). Öpüşme:
Metafizikten Erotiğe. Çev..İrem Sağlamer. İstanbul: Ayrıntı.
Bok, Sissela (2011). Mutluluğu
Keşfetmek: Aristotales’ten Beyin Bilimine. Çev.. Pınar Savaş. İstanbul:Butik.
Caldwell, Thomas. (2011). The Art
and Ideology of Walt Disney. http://blog.cinemaautopsy.com/2012/03/25/the-art-and-ideology-of-walt-disney/. 24.11.2013.
Cohen, F. Carl (2004). Forbidden Animation:
Cencored Cartoons and Blacklisted Animators in America.McFarland Company Inc. 5
Dawkins, Richard (2008). Bir
şeytanın papazı. Çev...Tunç Tuncay Bilgin. İstanbul:Kuzey.
Dorfman, Ariel
ve Mattelart, Armand (1971). Emperyalist Kültür Sanayi ve Walt Disney. Çev..Atilla
Aksoy. İstanbul:Gözlem.
Dreamworks (2001). Shrek. Dreamworks LLC.
Dursun,
Onur (2012). Medyada (Basın) eğlenceyle sunulan ideoloji: Anadolu’da vakit
gazetesi’nin bulmacası üzerine bir analiz. İletişim Fakültesi Dergisi. http://www.iudergi.com/tr/index.php/iletisim/article/viewFile/7911/7369. 26.04.2012.
Dubrow, Julia R. ve Calvin L. Gidney (1988). The Good, the
Bad, and the Foreign: the Use of Dialect in Children’s Animated Television. The
Annals of the American Academy of Political and Social Science. 105–120.
Dundes, Lauren ve Dundes, Alain (2006). Young Hero Simba
Defeats Old Villain Scar: Oidepus Wrecks the Lyin’ King. The social science
journal.(43).479-485
Erdoğan, İrfan ve
Alemdar, Korkmaz (1990). İletişim ve Toplum. Ankara: Bilgi.
İsmayilov,
Ebru Karadoğan ve Sunal, Gözde ( 2012). Gözetlenen ve Gözetleyen Bir Toplumda,
Beden ve Mahremiyet İlişkisi: Facebook Örneği. Akdeniz İletişim Dergisi. (18).
27.
Kale, Özlem
(2010). Edebiyat sinema ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
3(14): 271.
Kazancı, Metin
(2012). “Althusser, İdeoloji ve İdeoloji ile İlgili Soz Söz.” http://ilef.ankara.edu.tr/id/gorsel/dosya/1164634976althusserideoloji.pdf. 26.04.2012.
Kevin Day, Patrick (2010). Hollywood Star Walk. http://projects.latimes.com/hollywood/star-walk/shrek/ . 25.11.2013.
Lester, A.Neal (2010). Disney’s the Princess and the Frog:
the Pride, the Pressure and the Politics of Being a First. The Journal of
American Culture. 33(4). 294-308.
Lippi-Green, Rosina (1997). Teaching Children How to Discriminate:
What We Learn From the Big Bad Wolf. http://www.stanford.edu/~eckert/PDF/lippigreen1997.pdf. 12.05.2012.
Martha,
Bayles (2008). The Return of Cultural
Diplomacy. http://www.highbeam.com/doc/1G1-191769371.html 26.11.2013
Parry, Becky (2009). Reading and Rereading “Shrek”. English
in Education. 43(2). 152
Postman, Neil (2010). Televizyon öldüren eğlence:Gösteri
çağında kamusal söylem. Çev..Osman Akınhay. İstanbul:Ayrıntı.
Puig,
Claudia (2001). Shrek! author exclaims his approval of film. http://www.usatoday.com/life/enter/movies/2001-05-30-shrek.htm. 25.11.2013
Roseanu, Pauline
Marie (2004). Postmodernizm ve toplum bilimleri. Çev..Tuncay Birkan. Ankara:
Bilim ve Sanat Yayınları
Seiler, Andy.
(2001). Shrek treks through fairyland. http://www.usatoday.com/life/enter/movies/2001-05-15-shrek.htm. 27.04.2012.
Shrek
(2001). Dreamworks.
Schweffi,
Dana (2009). Do Disney movies promote anti-Semitism and racism. http://www.haaretz.com/news/do-disney-movies-promote-anti-semitism-and-racism-1.282097.
26.11.2013
Sezer,
Melek Özlem (2011). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım.
Sontag, Susan (2005). Baş kalarının Acısına Bakmak. Çev..Osman
Akınhay. İstanbul:Agora.
Tangled (2010). Walt Disney
Pictures.
Wloszczyna, Susan (2001). Pigs, dwarfs and Pinocchio, but no
Goldilocks. http://www.usatoday.com/life/enter/movies/2001-05-18-shrek-more-characters.htm. 27.04.2012.
Yıldırım, Mehmet Emin (2012). Edebiyat
ve Sinema Üzerine. http://mehmeteminyildirim.wordpress.com/2012/04/01/edebiyat-ve-sinema-uzerine-mehmet-emin-yildirim-ile-yapilan-bir-soylesi/. 16.04.2012.
“Disney
strikes deal with DreamWorks” (2009).
“Who Owns
the Media?” (2012). http://www.freepress.net/ownership/chart#charts_cable-telecommunications. 09.05.2012.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder